Kişisel Verileri Koruma Kurumu’nun COVID-19 PCR Test Sonucu ve Aşı Bilgisi Uygulamalarına İlişkin Kamuoyu Duyurusu

Kişisel Verileri Koruma Kurumu 28.09.2021 tarihinde resmi internet sitesinde, Covid-19 PCR T,test sonucu ve aşı bilgisi uygulamalarına ilişkin bir kamuoyu duyurusu yayınlamıştır. Sair duyuruda;

“Covid-19’un sebebiyet verdiği salgın hastalığın kamu güvenliği ve kamu düzenini tehdit etmesi sebebiyle hastalığın yayılımını engellemek amacıyla Covid-19 aşı bilgisi ve/veya negatif sonuçlu PCR test bilgisinin anılan madde hükmü kapsamına giren kamu kurum ve kuruluşlarınca yürütülen önleyici ve koruyucu faaliyetler kapsamında işlenmesinin önünde bir engel bulunmadığı, dolayısıyla söz konusu kişisel veri işleme faaliyetlerinin Kanunun 28 inci maddesinin birinci fıkrasının (ç) bendi kapsamında gerçekleştirilebileceği, bununla birlikte, Covid-19 salgını kapsamında yürütülen kamu güvenliğini ve kamu düzenini koruma amacına yönelik faaliyetler dışında kalan ya da bu amacı aşan nitelikteki kişisel veri işleme faaliyetlerinin Kanun kapsamında yer alacağı değerlendirilmektedir.”

ifadelerine yer verilmiştir. Kamuoyu duyurusu metnine, aşağıda yer alan link üzerinden erişebilirsiniz.

https://www.kvkk.gov.tr/Icerik/7055/COVID-19-PCR-TEST-SONUCU-VE-ASI-BILGISI-UYGULAMALARINA-ILISKIN-KAMUOYU-DUYURUSU

Marakeş Anlaşması’nın Onaylanması Hakkında Karar

Kör, Görme Engelli veya Başka Bir Nedenle Basılı Materyal Okuma Engelli Kişilerin Yayımlanmış Eserlere Erişiminin Kolaylaştırılmasına Dair Marakeş Anlaşması, 27.09.2021 tarihli ve 4509 sayılı ve Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi ile onaylanmış ve 29.07.2021 tarihli ve 31612 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanmıştır.

Anlaşma metnine aşağıda yer alan link üzerinden erişebilirsiniz.

https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2021/09/20210928-1.pdf

Varlık Barışı Başvurusu İçin Son Başvuru Tarihi 31/12/2021

Yurt dışı ve yurt içinde bulunan bazı varlıkların (para, altın, döviz, menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçları ile taşınmazlar) 31 Aralık 2021 tarihine kadar milli ekonomiye kazandırılması durumunda vergi alınmayacak ve vergi incelemesi yapılmayacaktır.

Detaylı bilgiye aşağıda yer alan link üzerinden erişebilirsiniz.

https://www.bddk.org.tr/Duyuru/Detay/871

İsim Değişikliği Talebiyle Açılan Davanın Reddinin Özel Hayata Saygı Hakkını İhlal Etmesi

Anayasa Mahkemesi’nin 2019/42944 başvuru numaralı ve 17/6/2021 tarihli kararı, 22.09.2021 tarihli 31606 Sayılı Resmi Gazete’de Anayasa Mahkemesi Kararı yayınlanmıştır. Sair kararda, isim değişikliği talebi reddedilen trans bireyin, “özel hayata saygı hakkının ihlal edildiği” yönünde hüküm kurulmuştur. Sair kararın ilgili bölümleri aşağıda yer almaktadır.

“42.Somut olayda başvurucu, isminin D. olarak tashih edilmesi talebiyle dava açmıştır. Başvurucu gerek dava dilekçesinde gerekse yargılama sürecinde sosyal çevresinde isminin D. olarak bilindiğini ve bu ismi kullandığını, trans bir birey olduğunu, resmî kayıtlardaki ismiyle bilinen ismi arasında farklılık olması nedeniyle güçlüklerle karşılaştığını ve henüz cinsiyet değişikliği ameliyatı olmamasının isim tashihi için engel oluşturmadığını ileri sürmüştür.

43.Yargılamayı yürüten derece mahkemelerince verilen ret kararında 4271 sayılı Kanun’un 40. maddesine dayanılmış ve isim değişikliği için haklı nedenin bulunmadığı belirtilmiştir. Ayrıca başvurucunun bir kadın ismini almak istemesine rağmen henüz cinsiyet değişikliği ameliyatı olmadığı, bu durumun toplumda yanlış algıların oluşmasına ve başvurucu ile diğer kişiler yönünden bazı sıkıntılara neden olabileceği ifade edilmiştir.

45.4271 sayılı Kanun’un 27. maddesinde isim değişikliği davası açılabilmesi için haklı nedenlere dayanılması gerektiğinin hüküm altına alındığı ve cinsiyet değişikliği ameliyatı olunmasının bir şart olarak belirlenmediği hususlarının altı çizilmelidir. 

46.Somut olayda derece mahkemeleri, başvurucunun isim değişikliği talebinde bulunabilmesi için cinsiyet değişikliği ameliyatı olmasının zorunlu olduğunu kabul etmiştir. Derece mahkemelerinin dayandığı 4271 sayılı Kanun’un 40. maddesi, cinsiyet değişikliği talebinin kabulüne ve cinsiyet değişikliği ameliyatının gerçekleşmesinin akabinde kişisel durum sicilinde gerekli düzeltmenin yapılmasına ilişkin şartları düzenlemektedir. İsim değişikliği ile ilgisi bulunmayan bu kuralın uygulanması ve isim değişikliği talebinin reddine gerekçe yapılmasının bu konuda ilgili ve yeterli gerekçe olarak kabul edilmesi mümkün görünmemektedir.

47.Ayrıca başvurucunun sosyal yaşantısına ilişkin olarak bilgiler verdiği ve isim değişikliğine ihtiyaç duyma nedenlerine ilişkin açıklamalarda bulunduğu, isminin D. olarak değiştirilmesini söz konusu açıklamaları doğrultusunda talep ettiği açıktır. Bu açıklamalara rağmen isim değişikliği için haklı nedenlerin oluşup oluşmadığı hususunda konuyla ilgili ve ikna edici gerekçelerin derece mahkemelerince ortaya konulamadığı görülmektedir.

51.Açıklanan gerekçelerle başvurucunun Anayasa’nın 20. maddesinde güvence altına alınan özel hayata saygı hakkının ihlal edildiğine karar verilmesi gerekir.”

Anayasa Mahkemesi Kararının tamamına aşağıdaki link üzerinden ulaşabilirsiniz.

https://kararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr/BB/2019/42944

Sosyal Güvenlik Kurumu Tebligatlarında Elektronik Tebligat Dönemi

Sosyal Güvenlik Kurumunca Elektronik Ortamda Yapılacak Tebligata İlişkin Yönetmelik, 24 Eylül 2021 tarihli ve 31608 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanmıştır.

Yönetmeliğin 3. maddesinin 1. fıkrasının (c) bendi işvereni, “5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin 1. fıkrasının (a) ve (c) bentlerine göre sigortalı sayılan kişileri çalıştıran gerçek veya tüzel kişiyi yahut tüzel kişiliği olmayan kurum ve kuruluşları” olarak tanımlamaktadır. 5510 sayılı Kanunun sair hükümleri;

Bu Kanunun kısa ve uzun vadeli sigorta kolları uygulaması bakımından;

a) Hizmet akdi ile bir veya birden fazla işveren tarafından çalıştırılanlar,

….

c)Kamu idarelerinde;

1) Bu maddenin birinci fıkrasının (a) bendine tabi olmayanlardan, kadro ve pozisyonlarda sürekli olarak çalışıp ilgili kanunlarında (a) bendi kapsamına girenler gibi sigortalı olması öngörülmemiş olanlar,

2) Bu maddenin birinci fıkrasının (a) ve (b) bentlerine tabi olmayanlardan, sözleşmeli olarak çalışıp ilgili kanunlarında (a) bendi kapsamına girenler gibi sigortalı olması öngörülmemiş olanlar ile 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 86 ncı maddesi uyarınca açıktan vekil atananlar,

sigortalı sayılırlar.”

şeklindedir.

Yönetmeliğin 6. ve 7. maddeleri uyarınca, işverenler Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihi takip eden üç ay içinde, elektronik tebligat adresi almak için Sosyal Güvenlik Kurumuna başvurmak zorundadırlar.

Yönetmelik metnine aşağıda yer alan link üzerinden erişebilirsiniz.

https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2021/09/20210924-5.htm

Covid-19 Pozitif Olan Avukatın HMK 95-96 Uyarınca Eski Hale Getirme Talebi

6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu’nun 95. maddesi;

“(1) Elde olmayan sebeplerle, kanunda belirtilen veya hâkimin kesin olarak belirlediği süre içinde bir işlemi yapamayan kimse, eski hâle getirme talebinde bulunabilir.

(2) Süresinde yapılamayan işlemle ulaşılmak istenen aynı sonuca, eski hâle getirme dışında, başka bir hukuki yoldan ulaşılabiliyorsa, eski hâle getirme talebinde bulunulamaz.”

hükmünü ihtiva etmektedir. Kanun’un 95. maddesi ise

“(1) Eski hâle getirme, işlemin süresinde yapılamamasına sebep olan engelin ortadan kalkmasından itibaren iki hafta içinde talep edilmelidir.

(2) İlk derece ve istinaf yargılamalarında, en geç nihai karar verilinceye kadar eski hâle getirme talebinde bulunmak mümkündür. Ancak, nihai karar bir tarafın yokluğunda verilmişse, tahkikat aşamasında kaçırılan süreler için kararın verilmesinden sonra da eski hâle getirme talebinde bulunulabilir.”

şeklindedir.

İstanbul Bölge Adliye Mahkemesi 16. Hukuk Dairesi’nin 2021/1151 E., 2021/1298 K. nolu ve 18/06/2021 tarihli kararında, Covid 19 pozitif olan ve daha sonra da raporlu olan avukatın, süresi içerisinde istinaf kanun yoluna başvuramamış olması nedeniyle HMK 95-96 uyarınca, ‘eski hale getirme’ talebinin kabul edilmesi gerektiğine karar verilmiş olup karar gerekçesinde;

Davalı-birleşen davada davacı vekilinin dilekçesine ekli 29/03/2021 tarihli Laboratuvar Sonuç Raporundan Covid-19 testinin pozitif çıktığı, Sağlık Bakanlığı e-nabız uygulaması çıktılarından 15/04/2021 tarihinde de Covid-19 testinin pozitif olmaya devam ettiği, aradaki sürede tedavisinin devam ettiği, 11/05/2021 tarihinde ülser rahatsızlığı nedeniyle 10 gün rapor verildiği anlaşılmıştır. 6100 Sayılı HMK 95-96 maddeleri gereğince elinde olmayan sebeplerle, vekilin süresinde istinaf başvurusunda bulunamadığı ve engelin ortadan kalkmasından itibaren iki haftalık süre içerisinde istinaf dilekçesi ibraz ettiği anlaşılmakla, istinaf süresinin kaçırılması nedeniyle eski hale getirme talebinin kabulüne karar verilmiştir.”

ifadesine yer verilmiştir. Yargıtay’ın bu hususa ilişkin bir içtihat birliği bulunmamaktadır. Karar metnine aşağıda yer alan pdf üzerinden erişebilirsiniz.

Yabancılar İçin Potansiyel Vergi Kimlik Numarası

Yabancı kimlik numarası bulunmayan yabancıların, Türkiye’de gerçekleştirecekleri resmi işlemler için “Yabancılar için Potansiyel Vergi Kimlik Numarası” almaları gerekmektedir. Türkiye’de bulunan noterler aracılığı ile vekaletname verilmesi halinde de bu numaranın alınması gerekmektedir.


Potansiyel vergi kimlik numarası, online başvuru ya da şahsen fiziki başvuru yoluyla temin edilebilmektedir.

Şahsen fiziki başvuru yapılması halinde; herhangi bir vergi dairesine pasaport aslı, pasaport kimlik bilgileri sayfasının fotokopisi ve vergi numarası talep dilekçesi ile birlikte başvurulması yeterlidir.

Online başvuru için aşağıda yer alan link üzerinden işlemler tamamlanabilmektedir.


https://ivd.gib.gov.tr/

Kısa Dönem İkamet Başvurusunda Harç Ödemeleri

Kısa dönem ikamet izni başvuruları https://e-ikamet.goc.gov.tr/ adresi üzerinden yapılmaktadır. Başvurunun tamalanmasının ardından, başvuru arayüzünde yer alan ‘ödeme yap’ seçeneği ile ödeme yapılabilmektedir. Ayrıca, ‘ödeme yap’ menüsü altında yer alan ‘tahakkuk numarası’ ile interaktif vergi dairesi üzerinden de ödemelerinizi gerçekleştirebilirsiniz.

İnteraktif Vergi Dairesi’nin https://ivd.gib.gov.tr/ internet adresinde yer alan ‘Harç ve Değerli Kağıt Bedeli Ödeme’ başlığının altında yer alan ‘Göç İdaresi İkamet İzin Tezkeresi Harcı Ödemesi’ seçeneğini seçerek ve daha önce başvuru esnasında oluşturulan tahakkuk numarasını kullanarak ile ödemelerinizi gerçekleştirebilirsiniz.

T.C. Hazine ve Maliye Bakanlığı Özelleştirme İdaresi Başkanlığı’nın 4046 sayılı Kanun Hükümleri Kapsamında “Satış” Yöntemiyle Özelleştirme Duyurusu

T.C. Hazine ve Maliye Bakanlığı Özelleştirme İdaresi Başkanlığı’nın; yatırımcılara ilişkin duyurusu, 21.09.2021 tarihinde resmi internet sayfasında yayınlanmıştır. Sair duyuru ile

Ankara /Çankaya/Söğütözü 7577 ada 21 parselde (24.936,06 m2)

kain taşınmazın, T.C. Hazine ve Maliye Bakanlığı Özelleştirme İdaresi Başkanlığı tarafından 4046 sayılı Kanun hükümleri kapsamında “satış” yöntemiyle özelleştirilecek olduğu duyrulmuştur.

Detaylı bilgiye aşağıda yer alan link üzerinden erişebilirsiniz.

https://www.oib.gov.tr/duyuru/yatirimcilara-duyuru-26

Hükümlü ve Tutuklulara Yakınlarının Ölümü veya Hastalığı Nedeniyle Verilebilecek Mazeret İzinlerine Dair Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik

“Hükümlü ve Tutuklulara Yakınlarının Ölümü veya Hastalığı Nedeniyle Verilebilecek Mazeret İzinlerine Dair Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik”, 21/09/2021 tarihli ve 31605 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanmıştır.

Sair yönetmelik ile Hükümlü ve Tutuklulara Yakınlarının Ölümü veya Hastalığı Nedeniyle Verilebilecek Mazeret İzinlerine Dair Yönetmeliğin 5. maddesinin 2. fıkrası;


“Soruşturmanın veya kovuşturmanın selameti ve güvenlik bakımından sakınca oluşturmaması koşuluyla tutuklulara; ikinci derece dâhil kan veya kayın hısımlarından birinin ya da eşinin ölümü hâlinde, ceza infaz kurumu en üst amirinin önerisi ve Cumhuriyet başsavcılığının onayı ile yol süresi hariç iki güne kadar cenazeye katılması amacıyla izin verilebilir.”

şeklinde değiştirilmiştir. Yönetmeliğin 6. maddesinin 1., 2. ve 4. fıkraları da aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.


“(1) Ağırlaştırılmış müebbet hapis cezasına mahkûm olanlar hariç, yüksek güvenlikli ceza infaz kurumunda bulunanlar da dâhil olmak üzere, güvenlik bakımından sakınca oluşturmaması koşuluyla tehlikeli olmayan hükümlülere; ana, baba, eş, kardeş, çocuk ile eşin anne veya babasının yaşamsal tehlike oluşturacak önemli ve ağır bir hastalığı bulunduğunun sağlık kurulu raporu ile belgelendirilmesi durumunda, Cumhuriyet başsavcısının onayıyla her bir yakını için toplam iki defaya mahsus olmak üzere, yol süresi hariç bir güne kadar hasta ziyareti için izin verilebilir.
(2) Soruşturmanın veya kovuşturmanın selameti ve güvenlik bakımından sakınca oluşturmaması koşuluyla tutuklulara; ana, baba, eş, kardeş, çocuk ile eşin anne veya babasının yaşamsal tehlike oluşturacak önemli ve ağır bir hastalığı bulunduğunun sağlık kurulu raporu ile belgelendirilmesi durumunda, soruşturma evresinde soruşturmayı yapan Cumhuriyet savcısı, kovuşturma evresinde ilgili hâkim veya mahkeme tarafından her bir yakını için toplam iki defaya mahsus olmak üzere, yol süresi hariç bir güne kadar hasta ziyareti için izin verilebilir.
“(4) Ceza İnfaz Kurumlarının Yönetimi ile Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Yönetmeliğin 114 üncü maddesinin altıncı fıkrası çerçevesinde, bu maddeye göre izin verilen hükümlü ve tutuklulardan;
a) Kapalı ceza infaz kurumlarında bulunanlar dış güvenlik görevlisi refakatinde,
b) Açık ceza infaz kurumları ile çocuk eğitim evlerinde bulunanlar ise refakatsiz,
izne gönderilir
.”

Hükümlü ve Tutuklulara Yakınlarının Ölümü veya Hastalığı Nedeniyle Verilebilecek Mazeret İzinlerine Dair Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik metnine, aşağıda yer alan link üzerinden erişebilirsiniz.


https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2021/09/20210921-1.htm